Hverdagen i børnehaven

“Faste rutiner giver tryghed for børnene”

Hverdagen i børnehaven

Balle Børnehave er forudsigelighed og genkendelighed en vigtig del af hverdagen. Det skaber tryghed og overskud for både børn og voksne. Vi har en fast struktur for dagen, men indholdet kan variere. Selvfølgelig kan vi også være spontane og lave om og vende tingene på hovedet. Men børn navigerer og trives bedst i en hverdag, der er genkendelig.

En dag i Balle Børnehave:

06.15: Børnehaven åbner og der er mulighed for morgenmad fra 6.15 til 7.45.

09.00: Formiddagsmad.

11.00: Frokost.

12.00: Ude aktiviteter.

14.00: Eftermiddagsmad.

17.00: Børnehaven lukker. (fredag kl. 16.15)

I Balle Børnehave er der fuld forplejning. Vi får mad fra skolens køkken. Det er vigtigt for os, at børnene får sund, næringsrig og varieret kost.

Rutiner ved aflevering:
Dagen starter stille og rolige, vi skal tage hensyn til hinanden og alle skal have lov til at få en god start på dagen, så morgenen foregår med stille leg. Vi prioriterer meget højt, at hvert enkelt barn får sagt ordentligt farvel om morgenen, da det har stor betydning for resten af dagen, at både barn og forældre får sagt rigtigt farvel. I samarbejde med forældrene vurderer vi fra dag til dag, om barnet selv kan sige farvel, eller om en voksen skal hjælpe. Vi vil rigtig gerne hjælpe med at vinke, sig endelig til, hvis i har brug for hjælp.

Rutiner ved afhentning:
Når et barn bliver hentet, vil personalet viderebringe ”stjernestunder” eller de udfordringer barnet har haft i løbet af dagen. Vi ser vigtigheden i at der er et godt samarbejde imellem børnehaven og forældrene, så vi fælles kan skabe trivsel og udvikling for barnet.
Barnet og forældrene skal altid sige farvel til en voksen, når de går hjem.

Infotavle:
I børnehaven har vi en INFO tavle. Her vil vi bestræbe os på, dagligt at informere jer forældre om, hvad vi har lavet i løbet af dagen, så I kan snakke med jeres barn om dagens oplevelser. Her vil vi også skrive vigtige informationer til jer forældre.